فروش یا تقلب در فروش نرم افزار

چند وقتیه که چرخه تولید نرم افزار برام خیلی جالب شده ، علتش هم مراجعه به یک شرکت بود که کارش خیلی جالب بود ( بنویسید تولید نرم افزار – بخوانید فروش نرم افزارهای کدباز ) . از اون به بعد ( هفت – هشت ماه پیش ) وقتی بیشتر به شرکت های تولید نرم افزار نگاه می کنم بیشتر از بعضی کارهاشون بدم میاد و اینکه بعضی از اونها چقدر می تونن آدم های فاسدی باشن . شرکت فوق الذکر دنبال یک طراح می گشت برای طراحی وب ، من هم وقتی به اونجا رفتم به نکات بسیار جالبی بر خوردم .

قبل از مراجعه وبسایت شرکتشون رو زیر رو رو کردم ( کاری که معمولا انجام می دم ) و روی وب هر چیز مرتبطی وجود داشت راجع به اونها جمه کردم و در عین ناباوری در سایت خود شرکت دیدم که به عنوان یکی از محصولات شرکت نوشته “تولید نرم افزار مدیریت محتوا” ( همون CMS ) خودمون و جلوش نوشته بود که سایت شرکت هم با همین CMS طراحی شده ، این موضوع این قدر برام جالب شد که از اون به بعد برای خیلی ها این شرکت رو مثال می زنم . اسایت شرکت تماما با DotNetNuke پیاده سازی شده بود و حتی لیستی از مشتری های خریدار این برنامه رو هم توی سایتشون گذاشته بودن . اول فکر کردم اشتباه می کنم ولی وقتی Source صفحه رو دیدم ( right-click روی صفحه و View Source ) مطمئن شدم که فکرم اشتباه نبوده . اون شرکت حتی تگ های ماژول های DotNetNuke رو که با DNN شروع میشه عوض نکرده بود !!!

بگذریم واقعا چند شرکت نرم افزاری ایرانی وجود داره که کارش واقعا تولید نرم افزار هست نه فروش ؟ اصلا یک محصول برای یک شرکت نرم افزاری چه معنایی میده ؟ آیا به صرف کدباز بودن یک برنامه ، یک شرکت نرم افزاری مجاز هست که اون رو به عنوان محصول خودش ( بدون اینکه به مشتری بگه این برنامه کدباز هست ) بفروشه ؟ یک محصول نرم افزاری چهخصوصیاتی باید داشته باشه تا فروش اون به مشتری یک تقلب فاحش به شمار نیاد ؟

نظر شما چیه ؟

One Response to فروش یا تقلب در فروش نرم افزار

  1. ایمان says:

    ای بابا اینکه برای شرکت های نرم افزاری ایرانی یک عادت شده، هر سایت و شرکتی که نوشته CMS تولید می کنن دارن نرم افزارهای اوپن سورس رو به ملت می فروشن. مشتری بیچاره هم که نمیدونه چی به چیه میخره و کلی هم باهاش حال میکنه.
    فعلاً که بازار نرم افزار در ایران همینه و به زودی از این بدتر هم خواهد شد.

Leave a Reply

