طراحی بروشور – مرگ یا زندگی

چند وقتی میشه که برای ERP شرکتمون (‌البته شرکت معظم خودمون ) یک بروشور درست می کنم . اول قرار بود  نمونه های مشابه دیده بشه و یک کلیت از طرح در بیاد و وقتی با چند تا از همکارهای شرکت OK شد بیشتر روی جزئیاتش کار بشه . بر همین اساس تعداد بسیار زیادی از نمونه های ایرانی و خارجی دیده شد و یک کلیت بر اساس یک بروشور با بعضی از همکارها فیکس شد . البته یک قراره دیگه هم این بود که هر زیرسیستم از برنامه با مسئول اون هم نهایی بشه و بعد به سراغ زیرسیستم بعدی بریم ( در طراحی نهایی ) .
البته به دلیل کمی زمان و البته نگهداشت هزینه در شرکت و اینکه با طراح بشه سر و کله زد و از بیرون یک طرح آماده به شرکت ندن ، قرار شد خود من که طراح واسط کاربری برنامه بودم و در حال حاضر همه کارهای گرافیکی شرکت رو هم انجام میدم ، بروشور رو طراحی کنم . من هم شروع کردم بر اسا big picture اولیه و صفحه بندی که با دوستان درآورده بودیم صفحات رو درآوردم و از اونجا که قرار شد پس از تکمیل هر زیرسیستم مسئول اون هم نظر بده وقتی که هر زیرسیستم تموم میشد با مسئولش فیکس می کردم .

1. مشکل اول : در همین حال که من باید برای فیکس کردن صفحات پیاده شده به مسئولین زیرسیستم ها مراجعه می کردم ، کار مسئولین زیاد شد و شرکت با حجم انبوهی از رفع مشکلات گزارش شده روبرو شد .

  • راه حل اول : بدون فیکس کردن زیرسیستم اول ، به طراحی سایر زیرسیستم ها ادامه بدم تا اینکه کار مسئول تموم شه و وقت کافی برای بحث روی بروشور پیدا کنه ، در عین حال میشه با این روش در وقت ( که اینجا خیلی مهمه ) صرفه جویی کرد و با مسئول بعدی فیکس کرد . مشکل این روش هم که پیداست زیرسیستم اول فیکس نشده به سراغ دومی میریم ( که  احتمالا  زیرسیستم دوم باید بر اسا زیرسیستم اول طراحی شه – بخاطر یکدستی بروشور )
  • راه حل دوم : تا وقتی که مسئول مورد نظر سرش خلوت نشده به طراحی ادامه ندیم – مشکل : شرکت باید هزینه زمانی رو  و هزینه ای رو متحمل شه . مزیت :‌من هم می تونم به سایر کارهای جاریم ادامه بدم

2. مشکل دوم : اگر طراحی بروشور زمان زیادی بگیره ، کار شخصی من زیر سوال میره

  • راه حل اول : به مدیر پروژه اطلاع بدیم که قضیه اینجوریه و کسی وقت نداره و بی خیال مسایل اخلاقی بشیم .
  • راه حل دوم : موضوع رو دوستانه و چندین مرتبه به مسئولین گوشزد کنیم که آقا بیا و برای این مطلب وقت بزار و هربار پس از شنیدن فعلا وقت ندارم به کار ادامه بدیم تا وقت مسئول مربوطه تموم شه و موضوع با آرامش تموم شه

3. مشکل سوم : زمان زیاد طراحی کارهای جاری رو به تاخیر می اندازه

  • راه حل اول : به طراحی ادامه ندیم و به کارهای جاری برسیم که در این صورت طراحی بروشور تموم نمیشه
  • راه حل دوم :‌ زمان بسیار کمی ، فقط برای حل موارد بحرانی به کارهای جاری اختصاص داده بشه

اما بریم سراغ باقی داستان . این مشکلاتی که اشاره شد کمی از مشکلاتی هست که ممکنه در طول طراحی یک بروشور بهش برخورد کنید و البته مشکلاتی که ما با اونها روبرو شدیم . به نظر شما در موارد گفته شده ما چکار کردیم ؟ از اونجا که من اصولا آدم آرومی هستم و دوست ندارم چوب لای چرخ کسی بکنم موضوع رو دوستانه ( بخوانید خیلی دوستانه ) پیگیری کردم . هر وقت مسئولین می گفتن وقت ندارم به طراحی ادامه میدادم و وقتی در کارهای جاری به مورد بحرانی می رسیدم ، اون رو رفع می کردم تا شرکت هزینه زیادی رو متحمل نشه  . از طرف دیگه روزی اومد که من بدلیل مشکل شخصی نتونستم برم سر کار و مدیر پروژه بطر اتفاقی بروشور یکی از زیر سیستمها رو دید . بنظرتون چه اتفاقی افتاد ؟

از مسئول چندتا از زیرسیستم های شرکت شنیدم که مدیر پروژه بعد از دیدن بروشور به شدت برافروخته شده و داد و بیداد که این دیگه چه افتضاحیه ( البته چیزی با این مضمون ) و اینکه چرا در طول این زمان بوشور به اینجا رسیده و چه کسی این ها رو با طراح فیکس کرده ؟؟؟؟؟ مسئول مربوطه هم گفت که من اصلا در جریان طراحی نیستم و خبر از قضایا ندارم (‌البته خدا رو شکر که اون روز سر کار نبودم ، چون شنیدم واقعا از وضعیت طراحی شاکی بوده) . بماند ، این داستان گذشت تا من اومدم سر کار و از قضیه باخبر شدم (‌البته این قضیه مال اوایل مهر ماه میشه و یک ماهی ازش گذشته)

وقتی فهمیدم که مسئول مربوطه گفته من از چیزی خبر ندارم . انگار یکی داشت بهم دری بری (‌ بخوانید ناسزا ) می گفت ، و جالب اینکه هر چه به مسئول گوشزد می کردم که من چندین بار از تو درخواست وقت کردم و بعلت مشغله کاری زمان کافی نداشتی ، زیر بار نرفت که نرفت . البته بماند که با یکی از مسئولین و مسئول بالاتری در شرکت (آقای “ب”) که در زمینه دیگری در شرکت درحال فعالیت است همه چیز فیکس شده بود . البته به مسئولی که زیربار نمی رفت هم شاید باید حق داد ، چراکه من از بس موضوع را دوستانه مطرح می کردم ،‌احتمالا فکر میکرد که موضوع اهمیتی ندارد و چیز سطح پایینی است (‌البته در چنین مواردی چندین بار مشکلات مشابهی با این دوست عزیز داشته ام ) .

خلاصه پس از آن خود مدیرپروژه جهت فیکس کردن بروشور به من وقت داد و گفت هر وقت یک زیر سیستم تمام شد ( با این تغییرات ، که تقریبا شامل 70 درصد طراحی دوباره میشد – همه چیز بجز رنگ بندی !!! ) برای من ای-میل کن و من در صورت نیاز تغییرات دیگر را به تو گوشزد می کنم . در حال حاضر چهار نسخه مختلف از طراحی های یک زیر سیستم براب وی ارسال شده و هربار به بخشی از طراحی خرده گرفته می شود ( البته در بعضی موارد ، بخصوص یک اشتباه تایپی فاحش ، حق با مدیر پروژه بود ) و از آنجا که خود من خیلی برای زمان ارزش قایلم و می خواهم همه چیز در حداقل زمان و با کمترین تغییرات انجام شود ، می خواهم زودتر این طراحی یک ماه و نیمه به پایان برسد اما چه سود .

به نظر شما اینجا حق با چه کسی است ؟ آیا واقعا زمان شرکت توسط خود من هدر شده ؟ آیا در شرکت یک bad boy هستم ؟ و اینکه تا چه حد باید به تغییرات خواسته شده بها گذاشته شود ؟ و در آخر اینکه واقعا شرکت ( ‌برای من ) باید این قدر ارزش داشته باشد که این قدر به فکر save کردن زمان آن باشم ؟ یا اینکه با خیال آسوده و فارغ از هر گفته و شنیده ای به کار ادامه بدهم ؟

Leave a Reply

