مهندسی مایکروسافت و MCTS یا کارشناسی نرم افزار

امروز آخر وقت کاری با یکی از دوستان یک بحث داشتیم که در ایران داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهمتر و بهتر است و یا داشتن مدارک مهندسی مایکروسافت مثل MCTS یا MCPD ؟

مدرک مایکروسافت که برای یکی از دوستان ایرانی صادر شده و من صرفا برای نمونه اینجا آورده‌ام.

مدرک مایکروسافت که برای یکی از دوستان ایرانی صادر شده و من صرفا برای نمونه اینجا آورده‌ام.

نظر من این بود که برای پایه حقوق اصولا داشتن مدرک کارشناسی از ملزومات است و نداشتن آن برابر است با نداشتن هر چیز دیگری و دوست من بر آن عقدیه بود که داشتن مدرک MCTS درحالی که شما کارشناسی راندارید از خود مدرک کارشناسی مهمتر است و اصلا اگر ادامه تحصیل را بخاطر گرفتن مدرک MCTS رها کنیم کار بسیار عاقلانه ای کرده ایم ،‌چراکه با گرفتن این مدرک دانش کار و تجربه بسیار خوبی در زمینه برنامه نویسی و … به دست خواهیم آورد و شرکت های مختلف به طبع آن حقوق بالاتری پرداخت خواهند کرد ضمن اینکه کار هم راحت تر پیدا می شود .

اما من کماکان و با وجود مطالبی که دوست من “محمد آزاد” می گفت بر آن عقیده بودم که داشتن مدرک MCTS بیشتر برای پرستیژ کاری مناسب است و نه اینکه شما صرف داشتن این مدارک دانش خاصی هم داشته باشید . بسیاری از اشخاصی را که دارای این مدرک هستند دیده‌ام که حتی دانش نوشتن یک برنامه بسیار ساده را هم ندارند ولی بخاطر مسایل خاص خودشان ( اکثرا مهاجرت به خارج از کشور ) اقدام به گرفتن مدرک می کنند .

خود شما حاضر هستید که گرفتن مدرک کارشناسی را کنار گذاشته و صرفا به گرفتن مدرک MCTS بسنده کنید ؟ نظر من این است که پس از گرفتن کارشناسی و یا در حال تحصیل در مقطع کارشناسی به گرفتن مدرک MCTS اقدام شود و نه اینکه کلا از گرفتن کارشناسی که مبنا و اصول پرداخت حقوق در کشور است صرف نظر شود . البته به علت به درازا کشیدن مطلب و البته کمی وقت از ادامه این بحث خودداری می کتم و فردا مطلب کاملتری در همین باب خواهم نوشت .

6 Responses to مهندسی مایکروسافت و MCTS یا کارشناسی نرم افزار

  1. ایمان says:

    با نظر شما موافقم. اگر این دو را به صورت موازی و در کنار هم دنبال کنیم بهترین روش است. متاسفانه تامین هزینه ی نسبتاً بالای کلاس ها و مدارک مایکروسافت برای بسیاری از برنامه نویسان جوان مقدور نیست. به همین خاطر تعداد کسانی که دانش کمتری دارند اما برای گرفتن این مدارک پول خرج می کنند رو به افزایش است.

    موافقم که دانش برنامه نویسی را نمی توان با این مدارک بدست آورد.

  2. به نظرم من هم مدرک دانشگاهی لازم است و هم مدارک مایکروسافت. اولی برای علم کامپیوتر و دومی برای تکنولوژی روز

  3. بااینکه به نظر من هر دو لازم است ولی با اینکه مدرک کارشناسی علم می آورد مخالفم

  4. محمد آزاد says:

    من همچنان معتقدم مدارک مایکروسافت بهتره چون آدم با مباحث روز به صورت کاربردی آشنا میشه و کارشناسی کاملا بیخود هست…ولی با صحبتهایی که با چندتا از دوستای خوب و با تجربه ام به خصوص ناصر حاجلو داشتم به این نتیجه رسیدم در ایران کارشناسی لازم هست ولی بازم نمی تونم درک کنم چرا اینجووری هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. داود پورنبی says:

    با سلام
    سال نو بر همگی شما مبارک باد
    بنده حدود 6 سال است که مشغول به برنامه نویسی می باشم و جالب این است که مدرک
    کارشناسی من ریاضی کاربردی می باشد و جالبتر اینکه با تعدادی از دوستانم که مهندسی
    نرم افزار خود را دریافت کرده بودند برخورد کردم و تعدادی سوال فنی درباره برنامه نویسی پرسیدم که هیچکدام نتوانستند به سوالات من پاسخ دهند.
    با توجه به این مطالب می خواهم بگویم که در دنیای برنامه نویسی مدرک مهم نیست بلکه داشتن دانش و تجربه کافی لازمه این کار می باشد ولی متاسفانه در کشور ما فقط مدرک مهم می باشد نه دانش برنامه نویسی با این اوصاف به نظر من بهتر است این دو مدرک را همزمان بگیرید تا به مشکل بر نخورید.
    امیدوارم که از این مطلب بنده حقیر برداشت غلطی نکنید چون بسیاری از فارغ التحصیلان
    دانشگاهی در این رشته ها وجود دارند که هم دارای مدرک و هم دارای دانش کافی می باشند.به امید اینکه ایران در قله های بلند عزت و سرافرازی و دانش علمی برتر جهان قرار گیرد
    با تشکر
    داود پورنبی

  6. ناشناس says:

    دوست عزیز بعید میدونم شما حتی یک دارنده ی این مدرک را هم از نزدیک دیده باشین!

    این جور مدارک گرفتنشان به همین راحتی هم نیست

    مطمنن کسی که این مدارک رو میگیره سطح دانشش خیلی از من و شما بالاتر هست

    بهتر هست یک نگاه اجمالی به منابع آزمون ها سوالات و … بیاندازین!

    بقوله معروف :

    گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه پیف پیف بو می ده

    good luck

Leave a Reply

