خرابکاری در شرکت تا چه اندازه مجاز است ؟

پریروز  بنا شد که یکی از سیستم های شرکت را پس از بررسی و برداشتن فایل‌های مهم Fdisk کنم و یک ویندوز جدید با یکسری نرم افزار ( خاص – برای تست ) بر روی آن نصب کنم . در شرکت ما همه سیستم ها در یک domain بوده و دارای نظم و ترتیب خاص هستند ، همه کارها تحت شبکه انجام می‌شود و دارای اصول خاص خود است . وقتی سیستم مورد نظر را روشن کردم تعجب کردم ، چرا که سیستم مربوطه دارای نام کاربری تحت شبکه نبود ! و من براحتی با کاربر پیش فرض آن به سیستم وارد شدم .

پس از یک بررسی بسیار کوتاه در پارتیشن C ، و یک چک ساده متوجه شدم که اطلاعات مهمی روی سیستم نیست و باقی پارتیشن‌ها را چک نکردم ،‌چرا که باقی پارتیشن ها را قبلا دیده بودم و مطمئن بودم چیز خاصی روی سیستم نیست . به همین منظور سیستم را Fdisk کردم و یک ویندوز جدید روی آن نصب کردم .

روز بعد وقتی مدیر پروژه متوجه قیه شد شدیدا برآشفته شد که چرا بجای سیستم شرکت خودمان ، سیستم شرکت “ش.ت” را FDISK کردی آن هم با آن همه اطلاعات مهم ؟؟؟ من که از تعجب حاج و واج به اتاق نگاه می کردم متوجه شدم که سیستم مذکور را یکی قبل از اینکه من مشغول بکار شوم عوض کرده و تازه فهمیدم چرا اتفاقات ایقدر برای من عجیب بوده !

خود من که روی نگاه کردن به مدیرپروژه را نداشتم ،‌ این قدر حس بدی به من دست داده بود که واقعا از بیانش قاصرم . بماند اینها را گفتم تا پرسشی را که برای من مطرح شده با شما قسمت کنم . به نظر شما در یک شرکت نرم افزاری که همه چیز ( همه دارایی شرکت ) داخل یک هارد هست و با از بین رفتن آن همه چیز نیست و نابود می شود ، یک شخص ( با هر سمتی ) چقدر اجازه دارد به این اطلاعات آسیب برساند ؟ یک شخص مجاز به از بین بردن چقدر از این اطلاعات است ؟ چقدر از این اطلاعات به شرکت واقعا هویت می‌دهد ؟ و در آخر اینکه در این مواقع چه کاری می‌شود انجام داد ؟

نظر شما چیه ؟

4 Responses to خرابکاری در شرکت تا چه اندازه مجاز است ؟

  1. سروش says:

    بهترین کار مطمئنا پیش گیریه. اما به نظر من نباید گفت که حالا پیش اومده. کارمند خاطی (هر چند سهوا) باید جریمه و مجازات شود و در صورت امکان خسارت رو جبران کنه.
    اما مطمئنا پیشگیری بهتر از درمانه.

  2. به نظرم باید کمی تنبیه شود!

  3. Salar says:

    معمولا در این شرایط فرد باید جبران خسارت کنه و یا اینکه در اندازه خسارت وارد شده اضافه کاری کنه.
    این بهترین تنبیه میتونه باشد.
    اما تو این مورد زیا دنباید سخت گرفت و معمولا از این اتفاقات میافته. مگاه اینکه خیلی خسارت زده باشین

  4. sghanbari says:

    يادمه يکي از بچه ها يه سوتي همين طوري داد و علت رو خواستيم گفت که “حالاکاري که شده و گذشته” اون حرفش تبديل به يه ضرب المثل تو دانشگاه شد،حالا منم به تو مي گم کاري که شده.
    ولي يه تنبيه کوچولو برات لازمه.مثله:تا يه هفته حق نداشته باشي تو شرکت حرف بزني.فکر کنم واست تنبيه خوبي هست.

Leave a Reply

