چه زمانی باید از یک شرکت نرم افزاری رفت

بعد از چند روز تعطیلی متوجه شدم که چند روز پیش یکی از دوستان من محل کار خودش رو عوض کرده و باعث شد که من این مطلب رو بنویسم که یک برنامه نویس چه زمانی باید محل کارش رو عوض کنه ؟ البته این موارد نظر شخصیه منه و ممکنه در خیلی از موارد صادق نباشه .

اولین موردی که به ذهن من میرسه ، یکی نبودن روحیات برنامه نویس ( از این به بعد با کلمه شخص – مشخص می شود ) با سایر اعضای تیم است . اینکه خود شخص بتواند در محیطی کار کند که افکار سایرین با تفکرات شخصی وی تناسب معنایی داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یک برنامه نویس پیش از هر چیز دیگری احتیاج به ذهن آزاد دارد و یکدست نبودن روحیات با سایرین ( از نظر عقیده – مذهب و از این قبیل ) ممکن است باعث کندی روند کار یک شخص شود .

دومین مورد یکنواخت شدن کارها و عدم وجود مواردیست که ممکن است برای یک شخص جذاب باشد . در شرکت خود ما دوستی بود که بارها و بارها با مدیر پروژه برای گرفتن پروژه جدید و یا تغییر در روند انجام کارها یا مسایلی از این دست بحث داشت و نهایتا بخاطر مهیا نشدن این موارد از شرکت رفت . مطمپنا برای خیلی ها جذاب بودن کار و یادگیری در حین کار خیلی اهمیت داره و یکنواخت شدن انجام کارها بعث جلوگیری از پیشرفت اونها میشه .

مورد دیگه ای که به ذهن من میرسه موارد مالی هست . اینکه یک شخص هم نسبت به سایر اعضای شرکت و هم نسبت به سایر هم شغل ها در هر شرکت دیگری چقدر حقوق دریافت می کنه . اینکه شرکت چقدر برای کار وی ارزش قایل هست خیلی برای خیلی ها مهم است .معمولا شرکت های نرم افزاری با تامین مالی باید نیروهای خوب رو نگه دارن وگرنه دیر یا زود اون نیرو رو از دست میدن و باید حالا حالاها دنبال یک همچین نیرویی بگردن .

مورد دیگه استفاده از ابزارهای مختلف برای تولید هست . اینکه همیشه از آخرین تکنولوژی ها استفاده بشه از ابزارهای کار تیمی استفاده بشه . و یک روند خیلی های – تک برای انجام مراحل کار وجود داشته باشه برای بعضی ها خیلی مهمه ( این مورد برای من از همه موارد دیگر مهم تره ) مطمئنا اگر برای افرادی که از تکنولوژی خوششون میاد ، ابزار مناسب مهیا نشه در روند انجام کارشون تاثیر گذار خواهد بود .

مورد دیگه نحوه برخورد افراد ( مدیر پروژه و …) با شخص هست . اینکه یک شخص در یک تیم چقدر روی کارهاش حساب میشه و اینکه سایر افراد چه طرز برخوردی با همچین افرادی دارن برای بعضی ها مهمه ( و برای بعضی ها مثل من حتی اندازه پشیزی اهمیت نداره ) مطمپنا رفتار ناشایست می تونه خیلی خا رو از کار دلسرد و نهایتا منجر به ترک شرکت کنه .

مورد دیگه ای که به نظرم میرسه جای پیشرفت هست . خیلی ها که چند مدت کار می کنن و به یکسری موارد مسلط میشن دنبال یادگیری موارد جدید هستن و نداشتن آموزش در حین کار می تونه اونها رو از کار توی شرکت دلسرد کنه .

موارد دیگری مثل – توانایی کار تیمی – دادن کارهای بی ربط به یک شخص – مشخص نودن وظایف – تعریف غلط کارها – ضعیف بودن تیم برنامه نویسی شرکت ها و غیره هم می تونه موارد دیگری برای ترک شرکت ها بشه . ولی با توجه به تمام این موارد بعد از چه مدتی بهتره که یک شرکت رو ترک کنیم و به یک شرکت دیگه بریم ؟ اینکه اصلا چه لزومی به تغییر یک شرکت هست و چه محاسن و معایبی داره بحث دیگری هست که احتمالا روزهای دیگه به اونها می پردازم .

این موارد هم می تونه مرتبط باشه :

4 Responses to چه زمانی باید از یک شرکت نرم افزاری رفت

  1. ایمان says:

    واسه من مهمترین دلیل ترک یک شرکت اینه که احساس کنم دارن ازم سوء استفاده می کنن. دیگه اینکه اگه احساس کنم دارم وقتم رو تلف می کنم و در اونجا هیچ پیشرفتی ندارم. همینطور که شما در مطلب اشاره کردید : در درجه های بعدی برای من احترام متقابل و مقدار ارزشی که برای کارم قائلن و حقوقی که براش پرداخت می کنن.

    البته من یک شرکت رو بخاطر دو دلیل اول یعنی احساس سوء استفاده و جلوگیری از پیشرفت سال پیش ترک کردم.

  2. Salar says:

    موردی که به ذهن من میرسه عدم سود دهی شرکت هست که صد البته باعث بوجود اومدن بسیاری از موارد فوق میشه و یا اینکه موارد فوق باعث این مورد می شن.
    به شخصه دوست ندارم در شرکتی کار کنم که زیان ده باشه

  3. من هم دوست ندارم در شرکتی کار کنم که نرم‌افزار آشغال و بی استفاده تولید می‌کنه.

  4. نیما says:

    سلام..
    مطلب رو هنوز نخوندم ولی نظرم رو قبلش می نویسم:
    من زمانی یک شرکت رو ترک می کنم که احساس کنم دیگه چیزی برای یادگیری و ارائه اونجا باقی نمونده…

Leave a Reply

