نحوه برخورد برنامه نویس‌ها با هم در یک شرکت چطور باید باشد

چند وقتی است که در مورد طرز برخورد افراد با هم ( به دلایل مختلفی ) علاقمند شدم !! به همین دلیل اخیرا به طرز برخورد افراد با هم و به خصوص برخورد همکاران خودم در شرکت توجه بیشتری می کنم .  و همین دلیلی شد برای نوشتن این مطلب .

عموما شرکت های مختلفی را با طرز برخوردهای متفاوتی دیده و یا تجربه کرده ام . عموما شرکت هایی که برخورد دوستانه تری با هم داشته اند را بیشتر پسندیده ام ، اما متاسفانه اغلب این شرکت ها شرکت هایی بودند که کماکان کوچک باقی مانده اند و هنوز گسترش پیدا نکرده اند . علت آن برای خود من هنوز روشن نشده ولی واقعا برای خود من جای سوال است که چرا شرکتهایی که کارمندان آن برخورد خوب و دوستانه ای با هم دارند ، نباید رشد کنند و یا چرا باید در همان طحی که هستند باقی بمانند ؟ واقعیت آن است که ارتباط خوب افراد با هم باعث پیشرفت شخص و کار و شده و نتیجتا باید به گسترش یک شرکت کمک کند . اما تجربیات من چیز دیگری را نشان داده .

شرکت هایی که همکاران آن در یکسری محدودیت های کلی بسر می بردند ( مثل طرز پوشش – حرف زدن با یک آداب خاص – جلسه های فلان شکلی با مدیران و … ) معمولا شرکت های بزرگی بودند که بخاطر داشتن مشتری های دولتی ( که چنین محدودیت هایی را بوجود می آورد ) و یکسری سرمایه گذار ( بخوانید لینک های پولدار دولتی ) شرکتهای موفق تری بودند . گرچه شخصا این محیط ها را نمی پسندم اما واقعیت این است که وجود این سرمایه گذاران در ایران دقیقا با وجود یک شرکت مرتبط است و نبود این سرمایه گذارها ( لینکها ) باعث به زوال رفتن شرکت ها خواهد بود .

یکسری شرکتها هم که در حال رشد هستند ما بین این دو روش سردر گم مانده و نهایتا درجا می زنند تا یک روش را انتخاب کنند . شاید همین برخوردهای سرد و خشک اداری باشد که انجام یکسری کارها را برای اشخاص الزام کند و یک برنامه نویس را مجبور کند در فلان تاریخ فلان پروژه را به اتمام برساند . و اگر این برخورد دوستانه تر باشد مطمئنا از طرف انجام دهنده آن کار ( در هر سمتی ) سطح پایین تر و با درجه اهمیت کمتری انجام داده خواهد شد و شاید دلیل کوچک بودن شرکتهای با محیط  دوستانه هم همین باشد .

حالا فرض کنید شرکتی با سطح متوسط که افراد آن باید به روشی با هم ارتباط برقرار کنند ، چه معضلاتی را پیش رو دارند مطمپنا در چنین شرکت هایی مدیران پروژه برخورد سردی خواهند دشات که در بعضی موارد ( بخصوص وقتی که پروژه ها تح.یل شده – کمی برخورد گرمتر و دوستانه تر خواهد بود ) و برنامه نویس ها هم نسبت به کاری که در دست دارند ( و با توجه به میزان اهمیتی که کار آنها در پروژه دارد ) با سایرین برخورد خواهند کرد . این برخورد را در انجام دادن کارهای سپرده شده – سلام و علیک های کاری – پاسخ دادن به پرسش ها – و هر چیز دیگری می شود تعمیم داد .

خود من به شخصه روی این برخوردها خیلی فوکوس کردم تا به شخصه بتوانم در برخرودهای دوستانه کارهایی را که طلب می کنم بی اهمیت جلوه نکند چون بخاطر شخصیتی که دارم نمی توانم برخورد سردی با سایرین داشته باشم ، چه در شرکت های کوچک و چه در شرکت های بزرگ . به نظر شما برخورد مناسب چه خصوصیاتی باید داشته باشد . صرف اهمیت ندادن به درخواستها و تصمیم گیری شخصی و اولویت دادن به کارهای فردی می تواند کافی باشد و یا باید فکر دیگری کرد ؟

3 Responses to نحوه برخورد برنامه نویس‌ها با هم در یک شرکت چطور باید باشد

  1. امین says:

    سلام
    فکر کنم این مطلبتونو خیلی سریع نوشتین چون یکمی غلط املایی(جابجایی حروف در کلمات) داره :)
    در کل موضوع خوبیه. من خودم هم در مورد این موضوع زیاد فکر کردم به نتیجه رسیدم که روابط باید در حد متعادلی باشه چون صمیمیت بیش از حد باعث بروز مشکلاتی مانند مشکلی که شما گفتین میشه. اما از اون طرف هم اگه زیاد هم سرد باشه بازم مشکل بوجود میاد خیلی زیاد. این دوتا رو تجربه کردم.

  2. ostad tofan says:

    keyboard farsi nasb nist bebakhshid english type mikonam
    mozo ro bar aks tarh kardid
    chon karmandan sherkathay kochik samimi hastand kochik namondand
    balke chon kochik hastand ba ham samimi hastand

  3. این هم می‌تونه یک دید باشه ولی بحث اصلی من اینجا بیشتر روباط کارمندان هست و البته همین بحث کوچک بودن و بزرگ بودن شرکت ها از نظر خود من کاملا نسبی هست و نمیشه گفت که شرکتی که مثلا ۱۰ تا کارمند داره شرکت کوچکی هست ، به نظر شخصیه من کوچکی و بزرگی شرکت ها ( بخصوص در زمینه نرم افزار ۹ باید بر اساس کارهایی که انجام دادند سنجیده بشه.
    برای مثال شرکتی به بزرگی همکاران سیستم یا شرکت های مشابه رو ببینید. به نظر من اینها بدون در نظر گرفتن تعداد کارکنانشون هیچ چیز دیگه ای نیستن صرفا یکسری لینک دولتی این شرکت ها رو سر پا نگه داشته وگرنه واقعا کدوم نرم افزار اینها اصولی طراحی شده . کدوم یکیشون واقعا از وینیکد پشتیبانی می کنه و روش کار کارشناسی شده.
    شرکت هایی که صرفا یک برنامه رو برای یک سازمان خاص و با در نظر گرفتن ریسک های همونجا می نویسن و اون برنامه به هیچ کار دیگه ای نمیاد به نظر من خیلی کوچک هستند.

    اما این بحثی که اینجا کردم بیشتر از دید دیگری به مسئله نگاه کردم و اون صرفا روابط کارمندان بود صرف نظر از کوچکی شرکت ها. امیدوارم واضح گفته باشم

Leave a Reply

