پی سی پدیا – دانش‌نامه آزاد ایران

ویکی پدیا

ویکی پدیا

همانطور که همه دوستان مستحضر هستند، ویکی‌پدیا یک دایرة المعارف کاملا جامع در همه زمینه های ممکن هست و افراد مختلفی از سرتاسر جهان به تکمیل اطلاعات این دانش نامه اقدام می‌کنن، البته نکته اینجاست که هر کسی نمی تونه توی این دانش نامه چیزی بنویسه و تمام مطالب جدید، ابتدا توسط چند تیم (‌یا یک تیم ) بررسی میشه و اگر صحت مطالب تایید شد روی ویکی پدیا قرار می گیره.

برنامه ویکی‌مدیا ابزاری کدباز برای توسعه این ویکی پدیا است، امروز متوجه شدم که سایت ایرانی با عنوان دانش‌نامه آزاد فارسی یا پی سی پدیا ( واقعا از این اسم حیران موندم که چرا باید انگلیسی باشه، شاید ایشون می خواستن به کاربر بفهمونن که صرفا مسائل مرتبط با پی سی اینجا مطرح میشه !!! پی سی پدیا ) شروع به کار کرده که فعالیت اون صرفا مرتبط با IT و کامپیوتر هست.

پی سی پدیا

پی سی پدیا

خود من در نگاه اول زیاد از طراحی ظاهری سایت، بخصوص از رنگ بندی خوشم نیومد و به نظرم سایت جالبی نبود، گرچه واقعا امیدوارم که در کارشون موفق باشن چون وجود منابع در زمینه کامپیوتر واقعا لازمه و کمبود مطالب فارسی به شدت احساس میشه. نحوه مدیریت سایت خیلی مهمه و اگر کسی مطالب ارسالی رو نظارت نکنه در مدت زمان بسیار کوتاهی شاهد حجم زیادی از اطلاعات بیهوده و حتی تبلیغاتی خواهیم بود.

حتی نوع ایجاد صفحات و پیاده سازی الگوریتم های بهینه سازی جستجو ( SEO ) در این موارد بسیار حائز اهمیت هست و اگر رعایت نشه، تقریبا وجود چنین سایتی بیهوده خواهد بود. این سایت توسط خود پی سی پدیا به این صورت معرفی شده :”پی سی پدیا یک دانشنامه آزاد برای علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. شما به راحتی می توانید دانسته های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و متقابلا از دانش دیگران نیز استفاده نمائید. اگر تمایل ندارید مقالات شما توسط دیگران ویرایش، اصلاح و یا به روز رسانی گردد لطفا مقاله ارسال نکنید زیرا پی سی پدیا یک دانشنامه آزاد است که امکان ویرایش و به روز رسانی مطالب را توسط همه کاربران فراهم می نماید”.

آقای ولی نوری

آقای ولی نوری

طراحی سایت به عهده آقای احسان ولی نوری بوده که به نظر من زیاد از SEO اطلاعات زیادی ندارن ( گرچه شخصا خصومتی با ایشون ندارم، ولی در سایت شخصیشون که تقریبا از نظر SEO خیلی ضعیف کار کردن ، حتی برای ورود به سایتشون یک صفحه Splash گذاشتن که لینک ورود به سایت اونجاست!! و یونیکد هم در اون رعایت نشده و صفحات از کدپیج ۱۲۵۲ استفاده کردن و موارد دیگر) ایشون به گفته خودشون دانشجوی ترم آخر نرم افزار از دانشگاه آزاد هستند . چنانچه خودشون گفتن دلیل ایجاد این دانش نامه توسط ایشون کمبود منابع فارسی در زمینه کامپیوتر بوده و طی یک پروژه دانشگاهی این محصول بوجود اومده و در حال حاضر حاصل دو سال کار و بهبود هست.

برای ایشون از صمیم قلب آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم روزی این دانش‌نامه به یک دانش نامه کاملا پویا و حاوی اطلاعات مفید باشه. همچنین توصیه می کنم که حتما به مطالبی که وارد دانش نامه میشه، بررسی کافی رو بکنن. لطفا اگر این مطلب رو مطالعه کردید و سایت پی سی پدیا رو هم دیدید، اینجا نظرتون رو راجع بهاون سایت بدید، چون جمع شدن نظرات مختلف ما می تونه واقعا در ابتدای راه این سایت راه گشا باشه ، اگر تعداد نظرات قابل توجه بود و نظرات ارزشمندی توی اون بود، خود من اونها رو با اسامی دوساتن برای آقای ولی نوری ارسال می کنم تا اگر صلاح دونستن در این دانش نامه پیاده سازی کنن . با سپاس از دوستان، بخصوص آقای احسان ولی نوری بخاطر راه اندازی این سایت.

لینک های مرتبط

     ویکی پدیا

     پی سی پدیا

     ویکی مدیا

     سایت آقای احسان ولی نوری

     وبلاگ آقای احسان ولی نوری

7 Responses to پی سی پدیا – دانش‌نامه آزاد ایران

  1. ایمان says:

    به نظرم هدف ارزشمنده اما کار بیهوده ای انجام شده. به جای اینکه این همه انرژی برای ساختن این سایت و جمع آوری مطلب گذاشته شده، بهتر بود برای ارتقای سطح دانش ویکی پدیای فارسی میذاشتن.

  2. من هم با ایمان کاملا موافقم و امیدوارم همین اتفاق بی‌افته. درضمن نکته دیگه ای که باید به اون اشاره کرد بهبود کلیت سایت هست به نظر من اگر از ویکی مدیا استفاده کنن خیلی نتیجه بهتری خواهند گرفت.

  3. خوب این کارها بیشتر آزمون و خطا برای پیدا کردن راه درست است. من فکر کنم این کارها در حد آزمون و خطا برای یافتن راه درست برای خود افراد سودمند است.

    یک چیز دیگه، windows-1252 که ایشان در سایت خودش استفاده کرده است تا جایی که من می‏دانم برای نوشته‏های لاتین است. نوشته‏های عربی 1256 است. بماند که باید Unicode استفاده می‏کرد ولی غیر از Unicode نبودن هم مشکل این جاست که اصلا 1252 کاراکتر ست درستی برای نوشته‏های فارسی نیست.

    یک اشکال کوچک هم در سایت شما به باور من هست. شما اعداد را به معادل فارسی‏شان در Unicode تبدیل کردید. (همین کاری که ویکی‏پدیای فارسی هم می‏کند) به نظر من این کار چندان درست نیست و کار جستجوی کاربران را در اینترنت یا در خود صفحه مشکل می‏کند. مثلا فرض کنید کسی بخواهد همین 1256 یا 1252 را که شماره یک کاراکتر ست است در وبلاگ شما جستجو کند. جستجویش نتیجه نخواهد داد چون که شما اعداد را به صورت فارسی نوشته‏اید. در حالی که اگر اعداد را به طور عادی می‏نوشتید در IE با توجه به Context تنظیم می‏شد و فارسی نشان داده می‏شد ولی با این حال امکان جستجو در آن هم وجود داشت. اگر چه فایرفاکس در این مساله اشکال دارد و ما باید دنبال رفع اشکال فایرفاکس در نمایش اعداد با توجه به Context باشیم نه تغییر آنها به این شکل.

  4. دوستان محض اطلاعتون من در سایت PCPedia از یونی کد استفاده کردم. اون سایت ehsa.pcpedia.ir سایت شخصی خودمه که 3 سال پیش طراحی شده و متاسفانه فرصت برزو رسانی اش رو پیدا نکردم.
    در مورد SEO شاید حق با شما باشه ولی فکر نمی کنم SEO SCORE=64% آمار بدی باشه.
    به این لینک برید:
    http://whois.domaintools.com/pcpedia.ir

  5. Pingback: لینکهای امروز 2 اسفند 87 (185 لینک) « لینکهای داغ از سراسر وب

  6. محمد says:

    با سلام
    چرا اين سايت با اين محتوا ف ي لتره!!!
    واقعا بايد از برادران زحمت كش مخابرات تشكر كرد
    آقاي حاجلو آيا پيگيري كرديد اين موضوع رو ؟؟؟؟

  7. میشه بگید کدوم سایت فیلتره !!!
    من که بدون مشکل هم وبلاگ خودم رو می بینم و هم سایت آقایولی نوری رو.
    در وردپرس صرفا تگ ها فیلترهست که من هنوز مشکل رو نمی دونم از کجاست و این به وبلاگ خود من ختم نمیشه . اگر روی تگهای هر وبلاگ توی وردپرس کلیک کنید همشون فیلتر هستند.

Leave a Reply

