ترافیک کاری آخر سال شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

با پایان یافتن سال ۸۷ و نزدیک شدن به تعطیلات چند روزه ( بخوانید تعطیلات سه هفته‌ای ) شرکت‌های نرم افزاری که بعضا باید پروژه‌ها رو در این سال تحویل بدن مشغله زیادی دارن و خیلی از اونها هم که پروژه‌ای برای ارائه کردن ندارن منتظر تعطیلات هستند تا خستگی این یک سال رو در کنن.

این وسط خیل عظیمی از برنامه‌نویس‌هایی که بصورت آزاد در شرکت های خصوصی مشغول بکار هستند و ساعتی حقوق می‌گیرن کاملا مواظب اتفاقات و مشکلات احتمالی هستند، مثلا اینکه اگر پروژه که قراره امثال بسته شه ، تموم نشه برای اونها چه اتفاقی می‌افته یا اینکه چند روز ( یا چند هفته ) تعطیل هستند. از طرفی استراحت برای این افراد از نیازهای جدی به حساب میاد چون یکسال صرفا از مغز کار کشیدن و گرچه ممکنه که خستگی جسمی وجود نداشته باشه اما مغز این کارکنان بشدت در حال انفجار بسر می بره. از طرف دیگه اگر دو سه هفته رو تعطیل کنن از اونجا که ساعتی حقوق می‌گیرن ممکنه که چرخ امورات نچرخه و به مشکلات جدی بخورن.

چیزی که به شخصه بهش برخورد کردم این بوده که معمولا شرکت‌های نرم افزاری ( بخصوص خصوصی‌ها ) هفته اول رو تعطیل می‌کنن و از هفته دوم سرکار هستند البته این وسط اگر یکی از برنامه‌نویس ها قصد مسافرت به شهرستان ( بهر دلیلی ) رو داشته باشه وقتی برمیگرده احتمالا از قبل خسته تر هست !! چون از یک هفته احتمالا چیزی حدود ۲ روز رو توی اتوبوس و یا هر وسیله حمل و نقل بین شهری دیگه ای سپری کرده و پس از بازگشت احتیاج هست که خستگی سفر رفته رو بدر کنه !

با اینکه هیچ وقت مدیرعامل جایی نبودم و یا مدیریت توی سطح شرکتی نداشتم و قاعدتا از مشکلات اونها بی اطلاع هستم، اگر من مدیر یک شرکت نرم افزاری بودم همه تعطیلات نوروز رو به همه کارمندهام مرخصی با حقوق می دادم تا این افراد (بخصوص برنامه نویس ها ) بتونن بدون دغدغه مخارج ماه فروردین و قسط ها و وامها و … براحتی از مسافرت و تعطیلات لذت ببرن و بتونن مدت بیشتری رو با انرژی مضاعف کار کنن. مطمئنا این برخورد در حفظ نیروهای متخصص هم تاثیرگذار خواهد بود.

اما یکی از دلایلی که خود من کمتر این وبلاگ رو بروز می کنم هم همینه، چون شرکت در حال بستن یکسری کارها هست و ما هم باید کارها رو یکی یکی تموم کنیم. خود من در تعطیلات نوروز سعی می کنم از فرصت بدست اومده استفاده کنم و توی یکی از پروژه های کدباز یک فعالیت هرچند کوچکی داشته باشم تا هم از محیط کاری دور نیفتم و هم تجربه کار از راه دور رو داشته باشم. به شما هم توصیه می کنم در این تعطیلات هروقت ( بخوانید اگر ) وقت خالی پیدا کردید توی پروژه های کدباز شرکت کنید ، مطمئنا تجربیات خوبی رو کسب خواهید کرد.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که خیلی از شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری از اونجا که سال مالی خودشون رو با سال شمسی یکی کردن این تغییر سال خیلی تاثیر گذار هست برای مثال وقتی که در اسفندماه وارد کننده های سخت افزار دیگر قطعه ای رو وارد نمی کنن ( بخوانید از گمرک ترخیص نمی کنند ( به علت پرداخت نکردن مالیات )) مسلما رفته رفته با نزدی شدن به تعطیلات نوروز با توجه به اینکه درخواست خرید سخت افزار ( برای افراد معمولی و خانواده ها ) بیشتر میشه اما بازار توانایی عرضه کالا رو نداره و در نتیجه فروشنده های خرده پا باتوجه به کمبود سخت افزارها همه قطعات رو با اختلاف ۳ تا ۸ هزار تومان به ازای هر قطعه می فروشن که دودش فقط توی چشم خریدار میره به همین اگر شما هم قصد تهیه یک سیستم جدید رو دارید توصیه می کنم این خرید رو تا اردیبهشت ( و در صورت امکان تا اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه ) سال آینده به تعویق بندازید.

شرکت های نرم افزاری هم از این قانون مستنی نیستن و خیلی از دلال ها ( شرکت هایی که برنامه های کدباز رو با یک ظاهر فارسی به اسم خودشون می فروشن – این مورد رو چندین بار خود من به عینه باهاش برخورد داشتم ) سعی می کنن برنامه ها رو با قیمت پایین تری بفروشن و بقول خودشون فروش نوروزی میزارن!! بنابراین اگر قصد خرید یک برنامه کدباز رایگان رو دارید !!!! به شما توصیه می کنم که زودتر تصمیم بگیرید و از این دلالها که آبروی صنعت نرم افزار رو بردن زودتر خریداری کنید !!!!!

در پایان  تنها کلام باقی مانده آن است که مدتی بود که روی SEO برای سایت شرکت فراکنش کار می کردم و کار هفته پیش تموم شد و در این یک هفته کار بخوبی خروجی داد و محصولات شرکت بخوبی توسط موتورهای جستجو بخصوص گوگل قابل جستجو هست فقط کافیه اسم یکی از برنامه های شرکت فراکنش مثل سیستم مدیریت بر مبنای هدف یا سیستم انبارداری یا سیستم حقوق و دستمزد و … رو توی گوگل جستجو کنید مطمئنا خروجی مناسبی دریافت خواهید کرد.

2 Responses to ترافیک کاری آخر سال شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

  1. ایمان says:

    من تا به حال که با چند شرکت همکاری نزدیک داشتم، هیچکدامشان برای نیروهایشان ارزش قائل نیستند و کمترین حقوق را در مقابل بیشترین کار به برنامه نویس ها میدادن. البته که من هم در هیچکدام از این شرکت ها نماندم، چون ارزش خودم رو میدونم. مرخصی با حقوق هم که انگار تا به حال به گوششان نخورده.
    قضیه این شرکت هایی که از فروش نرم افزارهای آزاد و اوپن سورس به ملت از همه جا بی خبر پول در میارن باید بیشتر جدی گرفته بشه و در موردش نوشته بشه و اطلاع رسانی های لازم انجام بگیره.

  2. کورش says:

    سلام

    خبرخوان (تکست و گرافیکی)، لیست و فید وبلاگ‌های برنامه‌نویسی ارائه شده است که وبلاگ شما نیز جز آنها قرار گرفته است.

    http://persianbloggers.blogspot.com/2009/03/programming-p.html

    پرشین بلاگرز شما را به بازدید و استفاده از این خبرخوان و 23 خبرخوان تخصصی دیگر موجود دعوت می‌کند.

Leave a Reply

