دلزدگی از برنامه‌نویسی و وضعیت کاری

امروز مطلب فنی نمی‌نویسم و بیشتر درددل می‌:نم بنابراین اگر قصد مطالعه فنی دارید یکی از مطالب قبلی رو بخونید چون امروز کمی حرف دلم رو اینجا می‌نویسم. چند سال پیش وقتی هنوز دانشجو بودم و حتی پیش از آن ( از وقتیکه با کامپیوتر آشنا شدم ) همیشه دوست داشتم که در این زمینه فعالیت کنم و چیزی رو تولید کنم که برای کسی ارزش داشته باشه و به همین دلیل برنامه‌»ویسی رو شروع کردم. اون اوایل یکی از بستگان ما که از چند سال قبلش برنامه‌نویس بود و کاملا درگیر به من پیشنهاد کرد که وارد این کار نشم و دنبال کارهای دیگه‌ای برم. و هزار دلیل و چه و چه که در ایران برنامه‌»ویسی اینده‌ای نداره و صرفا اگر به فکر خروج از کشوری وارد این کار شو.

از سال ۸۰ که من وارد این کار شدم ( البته از ۸۰ برنامه‌»ویسی نمی‌کردم. اوایل بیشتر مباحث امنیت شبکه و …) اتفاق‌های زیادی افتاد و با افراد بسیار زیادی برخورد کردم که مجموع اینها جدیدا من رو نسبت به این کار دلزده کرده. اون قدر که اگر کار دیگه‌ای پیدا کنم بی‌تردید با دنیای برنامه‌»ویسی خداحافظی می‌کنم.

قبلا هم مطلبی در مورد 

تاثیر متخصصین آموزش دیده در وضعیت IT کشور  

همه داشته‌های یک شرکت نرم افزاری  

فروش یا تقلب در فروش نرم افزار   

چه زمانی باید از یک شرکت نرم افزاری رفت ؟   

 یک برنامه نویس چقدر از فشار تحویل پروژه را باید تحمل کند  

و چندین مطلب مرتبط دیگر نوشته بودم که نیازی به تکرار مطالب اونها نمی‌بینم. اما واقعا برای من سوال شده که چرا تفاوت کاری برنامه‌نویس‌ها در داخل و خارج کشور باید این‌قدر زیاد باشه.اینکه یک شخص در ایران مثلا ساعتی پنج هزار تومان می‌گیره و وقتی به خارج از کشور ( منظور آمریکا ) میره چیزی حدود ۵۰ دلار.

از بحث حقوق و دستمزد که بگذریم. نکته اصلی وضعیت شرکت‌ّای نرم‌افزاری ه که بیشتر اونها تبدیل شدن به فروشنده نرم‌افزارهای کدباز رایگان!!!.

چون بیشتر موارد رو در مطالبی که بالاتر لینک دادم نوشتم اینجا تکرار نمی‌کنم جز اینکه حجم زیاد کارهای پشتیبانی در شرکت ما ( که چندین ماه به طول کشیده ) من رو بیشتر از این کار زده کرده چون اصولا بجای توسعه و ایجاد یک برنامه در حال نگهداری و رفع مشکلات هستیم که برای من چندان جزابیتی نداره.

در حال حاضر در حال جستجو برای پیدا کردن یک شرکت نرم‌افزاری دیگه هستم که حداقل از کار پشتیبانی خلاص بشم. اگر کسی شرکت خوبی رو می‌شناسه که به یک طراح واسط کاربری و یا برنامه‌نویس وب یا آموزشگاهی که به یک استاد برای تدریس مباحث مرتبط نیاز داره، لطفا من رو مطلع کنه. فعلا  فقط به تغییر شرکت فکر می‌کنم و بعد از اون به خروج از این دنیای رانت بازی.

8 Responses to دلزدگی از برنامه‌نویسی و وضعیت کاری

  1. civildaz says:

    سلام آقاي برنامه نويس
    آقاي برنامه نويس من از كار شما برنامه نويسان وبلاگ نويس در عجبم كه هر وقت خواستيد زبان برنامه نويس آموزش بديد مي گيد زبان c از جمله برنامه هاي بسيار قوي مي باشد كه در سال 19… توسط گرو هي در آزمايشگاه هاي بل اختراع شد. بعده تعريف ايف گيف و نگفتن get , كلاس هارو شروع نكرده آرزوي موفقdj برامون كرده و ازما مي خواهيد يك منبع اينترنتيه پي دي اف 100 صفحه ييه انگليسي كه ترجمه اي بر اون نشده رو جهت ارتقاع برنامه نويسيمون مطالعه كنيم. حالا من كاري ندارم به برنامه هاي چيز گرا كه نقششون چيه .يه خواهشي داشتم چرا حيفتون مياد برنا مه نويسي كه نه ,ساخت برنامه براي win32 يا يهقثزفط(direct) رو كسي تو ايران نميزاره . يعني برنامه نويس ها اينقدر بخيلند يا ناوارد كه تا اونجا ميدونند فقط؟ اين گذشته از شوخي برام سئوال است.

  2. t0pk0d3r says:

    به لذتش فكر كنين شغلي از اين لذت بخش تر هست ؟ پول مي خواين چي كار ؟ :D

  3. محمدآزاد says:

    سلام…سال نو مبارک…
    بابا توکه بمب روحیه هستی. آخه چرا اینجوری میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خدا کنه این دلزدگیت از خستگی باشه که حتما همینه….

  4. «رانت بازی» را خیلی خوب اومدی!

  5. امین says:

    از برنامه نویسی لذت می برم اما وقتی مسائلی پیش میاد که آدم میبینه خیلی راحت حقتو می خورن یا کسایی که به خاطر مقام هر کاری دلشون خواست می کنن و هر تصمیمی می تونن در مورد تو بگیرن ، آدم دلش از این کار بهم میخوره یه جورایی باعث میشن که دلش زده بشه. (لعنت به این جور آدما). حال زیاد هم ناراحت نباشید یکم بخودتون استراحت بدین :)

  6. kaveh says:

    سلام
    لطفا به این ایمیل من یک میل بفرست که در مورد موضوع این پست با هم صحبت کنیم.
    درد همدرد که دارند ، همدرد!

  7. سلام
    معلومه که خسته هستی ، در مورد پشتیبانی باید بگم وقتی برنامه نوشته میشه خوب پشتیبانی هم باید بشه دیگه ! در کل معلومه که از کار تکراری بیزار هستی . اگه ساکن رشت بودی می تونستم بهت یه جایی پیشنهاد کنم واسه کار .

  8. بهمن says:

    نه عزیز تو امریکا از این حلوا ها پخش نمی کنن – من که اینجا کد نویس ساعتی 50 دلار ندیم اینجا تا دلت بخواد برنامه نویس هندی با ساعتی 7 دلار وجود داره تازه اون باوجود out soruceکه تو خود هندوستان با ساعتی 2 دلاز انجام می دن کسی سراغ اونها هم نمیره من که تصمیم گرفتم کارام پس 15 سال عوض کنم

Leave a Reply

