استفاده از برنامه‌های Open Source

چند وقتی هست که بنابه دلایل مختلفی به مباحث پیرامون Open Source و کلا نرم افزار‌های کدباز علاقند شدم. به همین دلیل سعی کردم که در این مورد بیشتر مطالعه کنم و کمی بیشتر خودم رو درگیر مسایل مربوط به اینBusiness Plan ( همون open source) بکنم.

—————————————————————-

این مطلب زیر نظر مجوز GFDL منتشر می‌شود. و کلیه حقوق آن برای همگان آزاد است، بدین شرط که به کلیه شرایط موجود در مجوز GFDL ( که یک نسخه از متن انگلیسی مجوز GFDL در این محل و یک ترجمه غیر رسمی (فارسی) از متن مجوز GFDL که در مرداد ۱۳۸۳ توسط کاوه رنجبر تهیه شده است در این محل ) قرار دارد پایبند باشد.

GNU Logo

GNU Logo

عنوان مطلب : استفاده از برنامه‌های Open Source

بخش ثانی : ندارد

تاریخ انتشار : 29/02/1387 مطابق با 19/0۵/2009

شماره نسخه : نسخه یک

نویسنده : ناصر حاجلو

ای-میل نویسنده : n.hajloo@gmail.com

Copyright (c) 2009 Nasser Hajloo.

Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation;

with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled “GNU Free Documentation License”.

—————————————————————-

این روال باعث شد، که به میزان استفاده خودم از نرم افزرهای تجاری، و شرکت هایی  که  در حال حاضر اونجا کار می‌کنم بیشتر فکر کنم. و اینکه واقعا هر کدوم از اون شرکت‌ها چقدر از امکانات برنامه‌هایی که تجاری ( و کرک شده ) هستند رو استفاده می‌کنند

یکی از شرکت‌ها که بخش اصلی توسعه نرم افزارش بر روی تکنولژی دات نت (C#) هست. از بیشتر برنامه‌های تجاری (‌کرک شده) مثل VisualStudio و SQL Server ( که هر دو مورد رو جدیدا اون هم با اکراه !!!! زیاد به نسخه ۲۰۰۸ ارتقا دادن  ) و یکسری برنامه اداری دیگر مثل Office و … استفاده می کنه.

شرکت دیگری بخش اصلی توسعه نرم افزاریش بر روی جاوا هست و ازNetbeans و SDK های کدباز و MySql استفاده می کنه ( برای کارهای اداری هم همون Office و … )

نکته جالبیکه در هر دو شرکت نظر خود من رو جلب کرده اینه که هیچ کدوم از این دو شرکت به دلیل کدباز بودن، اقدام به انتخاب نرم‌افزارهای توسعه نکردن و صرف اینکه یکطرف دات نتی بوده و طرف دیگر جاوایی، از برنامه‌های موجود استفاده می‌کنن . به این معنی که اگر جای دو شرت با هم عوض میشد، باز هم گزینه دیگری برای استفاده رو انتخاب نمی کردن !!

در خود شرکت ما تقریبا ۹۰ درصد یا شاید ۹۵ درصد از پروژه اصلی رو میشه با همون امکانات Visual Studio Express هم نوشت و توسعه داد  باقی هم مربوط به پروژه Test میشه که اون رو هم خود من به شخص هیچ وقت ( بغیر از یی دو مورد ) ندیدم ازش استفاده بشه. از اون طرف استفاده از SQL Server هم به همین صورت هست و همه کارها به غیر از بخش گزارش گیری که مربوط به Reporting Services میشه رو براحت میشه با SQL Server Express هم اداره کرد. مطمئنا کارهایاداری شرکت هم بجای Office با OpenOffice قابل حل خواهد بود. حالا اینکه دلیل استفاده از این نرم‌افزارهای گران قیمت بصورت کرک شده چیه واقعا برای خود من سواله ؟ و یا اینکه اصلا چرا مجوز استفاده از این برنامه‌ها توسط شرکت‌ها که خودشون اقدام به تولید نرم افزا می کنن خریداری نمیشه جای سال داه.

این دو شرکت رو صرفا برای نمونه آوردم و تمام شرکت‌های قبلی و مختلفی رو که از نزدیک با اونها درگیر بودم، همین وضعیت رو دارن. شاید اگر خیلی ها مجبور به خریداری نسخه های اصلی بشن دیگه این قدر با اکراه اقدام به تغییر نسخه نمی کنن و بی دلیل به سمت چیزی نمیرن. فکرمی کنم در اون صورت خیلی از مشکلات خود برنامه نویس‌ها هم حل بشه ( مثل اینکه وقتی فلان کاربر در استفاده از یک IDE خاص که شرکت براش پول خرج کرده، قدرت بیشتری داشته باشه، روی حقوق و سایر مزایای اون شخص تاثیر گذار باشه. )

خود من سعی کردم که جدیدا تا اونجا که مطمئن بشم به مشکلی بر نمی خورم از برنامه‌های کدباز استفاده کنم. به همین دلیل سریعا در حال مهاجرت از Office به Open Office هستم ( که مهمترین برنامه من توی کارهای شخصی هست ) همین طور در صورت امکان سایر موارد رو هم بزودی تغییر خواهم داد. گرچه خود من واقعا هیچ وقت از استفاده کرک وجدان درد نگرفتم. چون اگر مثل یک برنامه نویس آمریکیی حقوق می گرفتم مسلما اقدام به خرید VisualStudio و Sql server و سایر موارد مورد نیاز می کردم. قاعدتا وقتی کل درآمدم در طول چند سال آینده ، به اندازه خرید یک نسخه sql server هم نیست ( در صورتی که همتای آمریکایی هست ) در استفاده از نسخه کرک هیچ تردیدی به خودم راه نمیدم!!!  گرچه اخلاقیات حکم به عدم استفاده می‌دهد. اما چون خود من مسئولیت این وضع نرم افزاری را بخش بزرگی از آن را به برادران سیاستمدار داخلی و خارجی می دانم. تا رفع نشدن این مشکلات به استفاده از این برنامه‌ها ادامه خواهم داد.

البته داستان مهاجرت از برنامه‌ها واقعا درحال جریان است و خیلی ها را تغییر دادم. اما چون د چند سال آیده ( شاید هم بزودی ) به یک کشور دیگر مهاجرت کنم. بنابراین بخاطر داشتن دانش کافی در استفاده از این برنامه‌ها از برنامه‌های کدباز هم استفاده می کنم.

همچنین خود من سعی می‌کنم که در صورت داشتن زمان بیشتر ( که خوشبختانه در حال پیدا کردن این وقت هستم !!) روی پروژه های کدباز هم کار کنم. دو مورد ازاین موارد پروژه های زیر هستند.

پروژه فردیس که افشار محبی آن را ایجاد کرده و کار اصلی آن برگرداندن کد یونی‌کد کاراکتر وارد شده است.

و دیگری اضافه کردن تقویم فارسی به مجموعه کنترل‌های WPF

One Response to استفاده از برنامه‌های Open Source

  1. علیرضا says:

    خیلی خوبه که همه ی برنامه نویس هامون در حال مهاجرت هستن، فکر کنم باید منتظر یه تغییر بین برنامه نویس های کشور باشیم .. آرزوی موفقیت چه اینجا چه اونجا که میخوای بری D:

Leave a Reply

