قیمت یک محصول نرم‌افزاری چقدر باید باشد

معمولا روش‌های مختلفی برای تولید یک محصول نرم‌افزاری وجود دارد. روشی که معمولا شرکت‌های بزرگ پی می‌گیرند تولید یک محصول عمومی (و شاید نخصصی و با مشتری زیاد، مانند برنامه Office مایکروسافت و …) و دیگری گرفتن سفارش از مشتری و تولید یک محصول بر اساس نیاز مشتری. که این روش دوم در ایران مرسوم‌تر است.

—————————————————————-

این مطلب زیر نظر مجوز GFDL منتشر می‌شود. و کلیه حقوق آن برای همگان آزاد است، بدین شرط که به کلیه شرایط موجود در مجوز GFDL ( که یک نسخه از متن انگلیسی مجوز GFDL در این محل و یک ترجمه غیر رسمی (فارسی) از متن مجوز GFDL که در مرداد ۱۳۸۳ توسط کاوه رنجبر تهیه شده است در این محل ) قرار دارد پایبند باشد.

GNU Logo

GNU Logo

عنوان مطلب : قیمت یک محصول نرم‌افزاری چقدر باید باشد

بخش ثانی : ندارد

تاریخ انتشار : 05/03/1387 مطابق با 26/05/2009

شماره نسخه : نسخه یک

نویسنده : ناصر حاجلو

ای-میل نویسنده : n.hajloo@gmail.com

Copyright (c) 2009 Nasser Hajloo.

Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation;

with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled “GNU Free Documentation License”.

—————————————————————-

با توجه به نوع محصول، این برنامه‌ها قیمت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند. برای مثال از برنامه Access مایکروسافت نمی‌توان انتظار داشت که همه نیازمندی‌های شرکت ایکس را برآورده سازد. اما در مورد دوم چون مشتری براساس نیازهای داخلی خودش اقدام به سفارش می‌کند معمولا بیشتر نیازهای او در برنامه تامین می‌شود (یا باید بشود). به همین دلیل تولید چنین برنامه‌های هزینه‌بر و گران تمام می‌شود. البته از آنجا که بیشتر شرکت‌های ایرانی که اقدام به سفارش چنین محصولاتی می‌کنند در ایران (عموما) دولتی هستند و صرفا بخشی از بودجه سالانه را هزینه می‌کنند. تولید این برنامه‌ها در کشور سر به فلک کشیده است.

حالا بماند که واقعا چند صدم این محصول‌های سفارشی در مقصد (سمت مشتری) استفاده می‌شوند. اما واقعا قیمتی که مشتری باید برای تولید یک محصول سفارشی بپردازد چقدر است ؟

در اینجا قصد ندارم از چیزی که بهتر است باشد صحبت کنم. قصد من بیان واقعیتی است که در حال اتفاق است. نکات زیر برداشت من از نکاتی است که شرکت‌ها برای قیمت دادن از آنها استفاده می‌کنند.

  •      سازمان سفارش دهنده
  •      قدرت نفوذ رانت (واسط)
  •      موضوع برنامه
  •      اهمیت برنامه برای مشتری
  •      محرمانگی پروژه
  •      کوچکی یا بزرگی شرکت انجام دهنده پروژه
  •      برای کارهای دولتی گرید [رتبه] شرکت
  •      قیمت محصول مشابه سایر شرکت‌ها
  •      فروش بی مجوز برنامه‌های کدباز به بالاترین قیمت ممکن

و بسیاری موارد مشابه دیگر که بعضی از موارد آنها واقعا دردناک هستند! اما گذشته از این موارد، نکاتی هستند که واقعا باید برای قیمت یک محصول در نظر داشت.

  •      هزینه شرکت برای پیاده سازی
  •      هزینه داخلی شرکت در زمان پیاده‌سازی
  •      زمان انجام پروژه
  •      امکان توسعه برنامه در آینده برای فروش به سایر سازمان‌های مشابه
  •      نوع و میزان پشتیبانی برنامه

و چند مورد مشابه دیگر. گرچه خیلی از شرکت‌ها یک محصول را وقتی به بازار هدف (مشتری) تحویل می‌دهند از آن به بعد در فروش محصول دچار مشکل می‌شوند و درواقع از محصولی که در اختیار دارند نمی‌توانند استفاده لازم را بکنند. در این موارد برنامه‌ای را که برای تولید آن هزینه، نیرو و وقت زیادی را صرف کرده‌اند با قیمت‌های بسیار پایین به مشتری‌های بعدی می‌فروشند. اما سوال اصلی من همینجاست که واقعا قیمت یک برنامه که یک‌بار سوددهی برای شرکت داشته ( به مشتری اصلی فروخته شده ) حالا با چه قیمتی و براساس چه اصولی باید فروخته شود؟

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: