Enterprise Architecture ابزاری برای حرفه‌ای‌ها

UML

UML

بعد از گذشت این چند مدت که اصلا حس و حال کار کردن نداشتم. با ساکت شدن اوضاع تهران کمی بهتر شدم و خدا رو شکر وضعیت کارم بهتر شده. بهرحال از این اوضاع که بگذریم، در این مدت برای طراحی یک سیستم دنبال ابزار طراحی UML می‌گشتم که به نتایج جالبی رسیدم.

—————————————————————-

این مطلب زیر نظر مجوز GFDL منتشر می‌شود. و کلیه حقوق آن برای همگان آزاد است، بدین شرط که به کلیه شرایط موجود در مجوز GFDL ( که یک نسخه از متن انگلیسی مجوز GFDL در این محل و یک ترجمه غیر رسمی (فارسی) از متن مجوز GFDL که در مرداد ۱۳۸۳ توسط کاوه رنجبر تهیه شده است در این محل ) قرار دارد پایبند باشد.

GNU Logo

GNU Logo

عنوان مطلب : Enterprise Architecture ابزاری برای حرفه‌ای‌ها

بخش ثانی : ندارد

تاریخ انتشار : 07/04/1388 مطابق با 28/06/2009

شماره نسخه : نسخه یک

نویسنده : ناصر حاجلو

ای-میل نویسنده : n.hajloo@gmail.com

Copyright (c) 2009 Nasser Hajloo.

Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation;

with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled “GNU Free Documentation License”.

—————————————————————-

پیش از اینها همیشه با rational Rose کار می کردم ( نسخه ۲۰۰۳ به گمانم ) و در این مدت که تحقیق می کردم هم به دنبال همین ابزار بودم که به نسخه ۲۰۰۶ رسیدم. نسخه‌ای که با  اون ابزار قبلی تفاوت‌های شگرفی داشت. این برنامه اون قدر بزرگ شده که به نظر من صرفا برای طراحی سیستم‌های فوق Enterprise مناسب هست ( کار با اون به نسبت سایر ابزارها سخت هست ) و از UML 2.1 پشتیبانی نمی کنه. ( نمودارهای اضافه شده رو نداره و نمودارهای حذف شده رو در اختیار میزاره )  برنامه‌ای که واقعا میشه حس کرد که از وقتی IBM اون رو خریداری کرده ( برای خودش )‌و هم رده های خودش اون رو سفارشی کرده تا جوابگوی کار اونها باشه.

به دلایل گفته شده دنبال ابزارهای دیگه گشتم. ابزارهای سبک تر – در صورت امکان کدباز – و ساده تر که از UML 2.1 هم پشتیبانی کنه. تعداد ۵ – ۶ تا از ابزارهای معروف رو که بررسی کردم به یک نمونه فوق العاده مناسب رسیدم با نام Enterprise Architecture که نسخه ۷.۵ اون رو استفاده کردم. این ابزار فوق العاده بطور کامل از UML 2.1 پشتیبانی می کنه و بطور وحشتناکی کار با اون ساده است. از اینها بهتر اینکه کدهای دات نت رو بخوبی Generate می کنه و در اختیار می‌زاره. این ابزار که واقعا بعد از خریداری Rose توسط IBM بشدت رشد کرده در حال تبدیل شدن به یک غول در زمینه طراحی سیستم هست.

نمایی از برنامه Enterprise Architect 7.5

نمایی از برنامه Enterprise Architect 7.5

شما از همون برنامه که فقط ۳۵ مگابایت حجم داره می تونید در قالب‌های آماده یا سفارشی خودتون اقدام به مستند کردن Usecase ها و یا هر چیز دیگری کنید. این ابزار یک قابلیت منحصر بفرد داره که واقعا من رو مجذوب خودش کرده و اون اینکه با یک سری پارامترهای خاص که موقع تعریف usecase ( یا زیر آیتم‌ها ) انجام میدید و خیلی هم راحت هست. این برنامه  به شما قیمت پیشنهادی برای انجام پروژه میده!!!! البته این که شما در قیمت گذاری چقدر دقیق عمل کنید هم مهمه. ولی یک لیست پیشنهادی هم داره که با قیمت شما متفاوته (‌توجه کنید که قیمت ها به دلار هست ).

نکته خیلی جالب دیگه این ابزار اینه که بصورت فوق العاده‌ای با زبان فارسی سازگاری داره. و شما براحتی می‌تونید در اون فارسی تایپ کنید. یکی از نکات دیگر این برنامه پشتیبانی از نمودارهای خاص دیگری است که برای کارهای مختلفی کاربرد دارد. مثلا در مهندسی صنایع و غیره.

در هر صورت امتحان این برنامه را اکیدا به شما توصیه می کنم. در زیر صفحات مرتبط با این برنامه را می‌آورم. و همچنین از دوستانی که با این برنامه یا برنامه دیگری کار کردند درخواست می کنم نظرشون رو در ارتباط با برنامه در زیر بنویسن. با سپاس.

صفحه اختصاصی برنامه در شرکت تولید کننده

لیست کامل قابلیت‌های برنامه

دانلود نسخه آزمایشی

تصاویری از صفحات مختلف برنامه

25 Responses to Enterprise Architecture ابزاری برای حرفه‌ای‌ها

  1. سروش says:

    ممنون از معرفی

    ما که اگه بخواهیم هم نمی تونیم این نرم افزار رو بخریم، حالا کرک ای چیزی هم براش سراغ داری!؟ ;) با نسخه آزمایش 30 روزه که نمی شه پروژه انجام داد.

  2. کاوه says:

    سلام خیلی مطلب جالبی بود. کرک هم داره ؟

  3. در مورد کرک باید بگم که . کرک این برنامه هم هست و خیلی راحت از روی گوگل می تونید پیداش کنید.
    اگر موفق نشدید یه ای-میل بزنید براتون بفرستم. گرچه ترجیح میدم که خودتون پیداش کنید ( مطمئنا توی اولین جستجوی گوگل کرکش پیدا میشه

  4. مهدی says:

    فکر می‌کنم کرک کردن این برنامه‌ها کار درستی نیست، مخصوصاْ برای کسانی که خودشون برنامه نویس هستن و باید قدر زحمتی که برنامه نویسا می‌کشن رو بدونن. شما می‌تونید تو ادرس زیر لیستی از ابزار‌های Open source و آزاد رو مشاهده کنید که توی بعضی زمینه‌ها حتی از Rational Rose هم جلوتر هستند.

    http://www.hemmat.biz/arash/archives/p_29.html

  5. سروش says:

    والا من که نمی خوام کرک کنم، گفتم کسی کرک کرده یا نه.

    بعدشم من اگر بر اساس درآمد یک برنامه نویس در یک کشور اروپایی و یا آمریکایی درآمد داشتم (یعنی دلار 1000 تومن نبود) و به من هم یک کارت اعتباری یا خرید می دادن و تو سایت این شرکت که برنامه اش رو می فروشه ایران هم بود شک نکن که منم می خریدم.

    ولی واقعاً چه کار می شه کرد!؟ یه راهش استفاده از اوپن سورسه، ولی همیشه اوپن سورس ها مشکل رو حل نمی کنن.

  6. حسین says:

    یک برنامه ی جالب تو کتاب پرسمن ورژن 6 معرفی کرده بنام ideogramic که از سایت
    http://www.ideogramic.com/products/uml قابل دریافت است . این برنامه برای روش های agile در مهندسی نرم افزار جواب میده … (روش های اجایل روش های با سرعت بالا برای به نتیجه رساندن یک پروژه هستند. پروژه های زیر 100 روز . که فکر کنم در ایران اکثرا اینگونه است.)

  7. امید says:

    بابا من که هرچی گشتم واسش کرک پیدا نکردم.
    یکی آقایی کنه کرکش رو برای من میل کنه لطفا:(
    omidmoradiannasab@yahoo.com

    آهان در ضمن چجوری میشه باهاش یک class diagram کشید و توش مثلا یک assiciation یک به n رو نمایش داد؟

  8. میثم says:

    سلام، آقا پیشنهاد عالی بود.
    یک پیشنهاد : میتونی اون لایسنس مربوط به نوشته هات رو تو یه پست مجزا بزاری و لینک بدی بهش، اینجور….
    (از طریق فید دنبالت میکنم، زیادی حال کردم با این پستت، اومدم تشکر کنم.)

  9. میثم says:

    راستی کرکش رو پیدا نکردم ، زحمتش رو می کشی؟
    ممنون.

  10. مهدی says:

    سلام، واقعا اگه بخوای این اصول رو رعایت کنیم باید از موارد زیر هم استفاده نکنیم:
    1. ویندوز 4. انواع ابزارهای رایت سی دی و دی وی دی
    2. آفیس 5. فتو شاپ
    3. ویژوال استودیو 6. انواع آنتی ویروس ها
    ببینم برای همه اینها اپن سورس چیزی که لنگت نذاره سراغ داری؟
    ممنون.
    پ.ن : اگه امکانش وجود داره آره کرکش رو برام ارسال کن. چون منم گشتم ولی پیدا نکردم

  11. مهدی says:

    منو ببخشید که این کامنت به این موضوع زیاد مرتبط نمی‌شه!!! ولی شاید به درد بعضی از دوستان خورد.
    در جواب اون یکی آقا مهدی باید عرض کنم که:
    بجای ویندوز از لینوکس (توزیع مناسب حال خودتون که ایرانی‌ها بیشتر سراغ Ubuntu و Parsix و OpenSUSE می‌رن و من هم برای تازه کارا Parsix رو پیشنهاد می‌کنم)
    بجای آفیس مجموعه قدرتمند Open Office و خیلی موارد دیگه که از نظر من به پای Open Office نمی‌رسن
    بجای ویژوال استودیو فقط اینو می‌دونم که خاص ویندوزه ولی با این حال توی لینوکس هم ابزار استفاده از اون هست اما بستر‌های بسیار قدرتمند‌تر و بهتری که امکان نوشتن برنامه‌های چند پلتفرمی رو به شما می‌ده توی لینوکس هست و این برای یه برنامه نویس خیلی خوبه!
    بجای ابزار‌های مولتی مدیا و رایت و … هم که دیگه تا دلت بخواد ریخته، مثلاْ همین محیط KDE توی لینوکس K3b رو داره که معرکس!!! و با Blue ray هم براحتی کار می‌کنه
    بجای فوتوشاپ ابزاری قدرتمند‌ همچون فوتوشاپ هست بنام Gimp که حتی می شه با نصب یه افزونه محیط کاربریش رو به شکل Photoshop در آورد تا ترک عادت موجب مرض نشه!! و البته فوتوشاپ رو می‌شه تو لینوکس هم نصب کرد! (با استفاده از WineHQ)
    شما تو محیط لینوکس اصلاْ نیازی به آنتی ویروس نداری، چون ویروسی برای این سیستم وجود نداره! من ۲ ساله دارم کار کنم و هنوز سیستمم مشکل دار نشده!!!

    در کل پر حرفی منو ببخشید که اینجا رو با جا دیگه اشتباه گرفتم!!!

  12. صبا says:

    سلام، ميشه لطفا كرك برنامه رو به من هم بديد.خيلي حياتيه.مرسي
    ايميل من : saba_b63@yahoo.com

  13. مهدی says:

    سلام منو هم ببخشید ولی در جواب آقا مهدی باید بگم مشخص که :
    1. اگه بخوای توی یه شرکت کار کنی احتمال اینکه از محیط کاریتون موافق این حرفها باشه چه از لحاظ امکانات جه از لحاظ تعهدات به محصولاتشون و چه از لحاظ بازار، پلتفورم غیر ویندوز داشته باشند نمی گم نیست ولی خیلی کم و گم هستند بازم میگم به گستردگی شرکت های برنامه ساز ویندوزی نیست و بعد مثال های شرکت های بزرگ رو به گستردگی این نوی برنامه ها میگم.
    2. توی گفته هاتون هم مشخصه که کدوم ابزار رو میشناسید که به روز بودنش مثل ابزار ویندوز باشت فقط داکیومنتهای MSDN چه آنلاین چه لوکال رو با یک فایل CHM حالا چند مگابایتی نمیشه مقایسه کرد. جدا از اینکه این مثالهای رو که زدید دستکاری شده است که متاسفانه توی ویندوز هم برای مثال یک شرکت ایرانی برای فارسی سازی ویندور و افزودن امکانت خودش یکی از امکانتات ویندوز رو که بک آپ و ری استور کردن رو برداشته بود، وجود داره.
    3. بعنوان یک کسی که بروز باشه نباید چرخ رو ار ابتدا اختراع کرد.
    ممنونم

  14. مهدی says:

    آقای ناصر حاجیلو این کرک رو برای من هم بفرستید لطفا …

  15. نصیر خانی says:

    سلام
    لطفا کرک ea رو برای منم بفرستید.
    در ضمن دوست عزیز استفاده از لینوکس ابداع چرخ از اول نیست.
    لینوکس سیستم عاملی هست که تا ازش استفاده نکنی درک نمی کنی که ویندوز بدرد نمی خوره و اگه برنامه نویس هستید اونم با دات نت بازم همینطوره اینا خوبن ولی فقط بدرد اپلیکیشن نویسی با ویندوز می خورند. شما کار نکردید می گید بدرد نمی خوره متاسفانه دنیای کامپیوتر تو ایران وابسته به ویندوز هست و به نظر من واسه افرادی مثل شما همون ویندوز بهتر .

  16. مهدی says:

    از نظرتون ممنونم ولی بذارید ما از ویندوزمون به قول شما استفاده کنیم که بدرد نمیخوره، اونم دات نت، اونم توی ایرانی که وابسته به ویندوزه. در ضمن منظور من از چرخ، لینوکس نبود، منظورم بازنویسی کارهایی که دیگران قبلا انجام دادن که میتونیم اونو کاستومایز کنیم نه اینکه کامل وابسته باشیم و اینم اضافه کنم که چوبی که خم نشه میشکنه، چه سی شارپ چه جاوا !؟

  17. reza says:

    لطفا برای من هم کرک EA 7.5 رو بفرستید

  18. مهديار says:

    سلام خيلي ممنون از معرفي شما.
    با توجه به اينكه گفتيد اين برنامه با فارسي سازگاري خوبي داره، اما من نتونستم از اين سازگاري استفاده كنم. مثلا براي يك use case اگر در قسمت scenario فارسي تايپ كنم، بلافاصله بعد از ذخيره كردن، به صورت علامت سوال (؟؟؟؟)‌نمايش داده مي شود. لطفا مرا راهنمايي كنيد كه چگونه از امكان فارسي در اين برنامه استفاده كنم تا اين مشكل رفع گردد.

  19. علی says:

    سلام
    آقا کرک رو واسه ما هم بفرست .من نسخه 7.5.848 رو دارم ولی کرکشو گیر نیاوردم
    ایمیل یاهووم اینه taei_cfd
    ممنون

  20. من به روش خود شما استفاده کردم ولی ؟؟؟؟؟ ندیدم شاید مشل نصب داشتی. در این مورد نظری ندارم چون هر جا فرسی بنویسید. فارسی می بینید

  21. farsiny says:

    حداقل صبر میکردید 30 روز از استفاده تو بگذره بعد دنبال کرک باشید!

  22. سبز says:

    برای من هم کراک می فرستی ممنون می شم
    ala_alawi@yahoo.com

  23. فريد says:

    دوستان در صورت امكان هر كس كرك IBM Rational Software Architec.V7.0 رو داره مي شه فايل كركش ر براي من هم بفرسته ممنون خوهم شد

  24. neoelia says:

    سلام ممنون از وقتی گه گذاشتید و کاملا تفاوت ها رو بیان کردید. باید برای پایان نامه ام حتما ازش استفاده کنم و نیاز ضروری هم دارم که زودتر کار باهش رو شروع کنم.
    اگر امکان داره برای من کرک درست و بودن مشکل EA رو بفرستید.
    خیلی ممنون میشم

  25. Hooman says:

    این که فارسی رو ساپورت نمیکنه همه رو جدا جدا نشون می ده.

Leave a Reply

