ایشو ترکر ( Issue Tracker ) چیست

معمولا در یک شرکت نرم افزاری کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، از نوشتن یک قطعه کد ساده گرفته تا نوشتن کوئری های بسیارسنگین و موارد مشابه دیگر، در این بین شاید کارهایی از قبیل ایجاد یکفایل، یا ارسال یک فکس و غیره و ذلک هم به کارها اضافه شود. روند انجام کارها تا آنجا که وظایف کم و به اندازه باشد و تعداد افراد موجود در شرکت کم باشد محدود باشد دچار خلل نخواهد شد، حالا شرکتی رافرض کنید که دارای پنج برنامه نویس دو برنامه نویس ارشد ، یک سراح سیستم ، یک گرافیست ، یک منشی ، یک مدیر پروژه وتعدادیافراد دیگر است ( در واقع یک شرکت متوسط ایرانییا کمی بزرگ تر از آن ) در چنین جمعی وظایفی که افراد مختلف به هم نسبتمی دهند ممکن است به خوبی و به موقع انجام نشود که دلایل مختلفی دارد.

کانفلیکت ( برخورد ) کارهای مختلف با هم، زیاد بودن وظایف یک شغص ، فراموش کردن وظایف ، انجام دادن تکراری بخش های مختلف یک پروژه و … برای جلوگیری از این مشکلات و البته بهینه تر کردن انجام کارها در قالب یک نظام هماهنگ که همه درخواستها از طریق ان داده می شود وظیفه اصلییک برنامه ایشو ترکر است .

ایشو ترکر Issue Tracker یک برنامه، برای ایجاد ، تخصیص، پیگیری و منظم تر کردن کارهاست. این برنامه ها گرچه در مواردی محدودیت ایجاد می کنند ، اما در نهایت بهره وری یک شرکت را بالاتر خواهند برد . اصولا یک ایشو ترکر از هر کسی با هر سمتی می خواهد تا هر درخواستی را از هر شخصی در شرکت دارد از طریق همین برنامه ایجاد و پیگیری کند. ( شاید بتواندر یک دسته بندی غیر معقول ایشو ترکر ها را یک زیر گروه از برناه های Help Desk خواند که صرفا برای موارد داخلی کاربرد دارند )

در یک ایشو ترکر یک کار جدید به چند دسته بندی مانند task یا Bug یا New feature و یا هر چیز دیگری تقیم می شود و مسلما برای جلوگیری از تداخل این کارها با هم باید برای هر وظیفه جدید یک پروژه هم مشخص کرد، به این مفهوم که در هنگام ایجاد یک وظیفه باید نوع و پروژه مخصوص به آن را مشخص کرد، سایر قسمت های یک وظیفه جدید کاملا مانند سایر وظیفه هاست و معمولا از نظر فیلدهای مورد استفاده تفاوتی ندارد . ایشو ترکرها معمولا برای استفاده احتیاج به یک بستر مناسب دارد به این مفهوم که طی جلساتی که در شرکت باید برگزار شود، کارمندان و افراد مرتبط باید همگی توافق کنند که برای جلوگیری از بروز مشکلات اختصاص کار معمولی، از یک ایشو ترکر استفاده کنند. اینکه به چه میزان افراد یک شرکت برای استفاده از یک ایشو ترکر متقاعد می شوند، ارتباط کاملا مستقیم دارد با میزان موفقیت و نتیجه بخشی آن.

برای مثال در شرکت خود ما یکی از دوستان بیشتر کارهای مرتبط با خودش را اگر شخص متقاضیبه عنوان یک وظیفهوارد نکند، شخصا به سیستم وارد می کند، دوست دیگری اصلا به برنامه اهمیت نمی دهد، خود من گاهی وقتها استفاده می کنم و به همین ترتیب نسبت های مختلف هست در میزان استفاده از ایشو ترکر، و دقیقا به همین میزان ، بهره وری اشخاص هم متفاوت می تواند باشد ( در به موقع تحویل دادن وظایف ).

یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی ایشو ترکر آن است که شخصی که کاری را در دست دارد، براحتی می تواند زمان تحویل یک وظیفه خاص را مشخص کند و شخص متقاضی می تواند بدون پیگیری های مکرر و ایجاد استرس و … از میزان پیشرفت وظیفه محوله اش باخبر شود و در صورت نیاز تغییراتی را در وظیفه اعمال کند . توجه کنید که حالات ( state های ) مختلف انجام یک کار بسته به قابلیت های برنامه مورد استفاده، قابل تعیین است، برای مثال اگرشما از سیستم Agile برای انجام کارها استفاده می کنید اگر ایشو ترکر شما قابلیت اضافه کردن یک Template را داشته باشد، احتمالا شما قادر خواهید بود از حالات Agile و یا RUP ویا هر متودولوژی دیگری نیز استفاده کنید ( این امر بخصوص در TFS نمود دارد )

برنامه های بیشماری برای ترک کردن ایشوها وجود دارند ( هم کد باز و هم بامجوز ) شاید برنامهTeam Foundation Server که یک بخش بسیار کوچک از آن یک ایشو ترکر است را بتوان یک ایشو ترکر بسیار خوب هم دانست ( توجه داشته باشید که TFS صرفا ایشو ترکر نیست ) و یا برنامه JIRA که خود ما در حال حاضر از آن در شرکت استفاده می کنیم.

یکی از بخشهای برنامه جیرا JIRA

یکی از بخشهای برنامه جیرا JIRA

شاید میزان موفقیت یک ایشو ترکر در میزان یکپارچگی آن با سایر تکنولوژی های تولید نرم افزار که در یک شرکت استفاده می شوند هم بی اهمیت نباشد. در این میان TFS با یکپارچگی فوق العاده ای که با محصولات تولید نرم افزار مبتنی بر دات نت مایکروسافت ( Visual Studio و MSBuild و … ) دارد را بتوان یکپارچه ترین ایشو ترکر حال حاضر دانست. گرچه این برنامه بخاطر موارد جانبی که دارد ( بخصوص در ایران ) مورداستفاده قرار نمی گیرد .

تا بحال به شخصه در شرکت های بسیاری حضور داشته ام ( البته نه برایکار ، شاید برای مصاحبه ، تحویل یک چیزی و یا هر دلیل دیگری) اما به جرات می توانم بگویم که بجز شرکت فراکنش، شرکت دیگری را از نزدیک ندیدم که برای انجام کارها از یک ایشو ترکر استفاده کند. امیدوارم بزودی شاهد استفاده از این ابزارهای خوب در شرکتهای ایرانی هم باشیم.

لینکهای مرتبط

شرکت فراکنش

Jira Issue Tracker

Team Foundation Server

13 Responses to ایشو ترکر ( Issue Tracker ) چیست

  1. حسن says:

    ممنون! خیلی خوبه که این چیزها رو توضیح می‌دی. راستی، عنوان لینک نرم‌افزار جیرا رو تو بخش لینک‌های مرتبط «شرکت فراکنش» نوشتی.
    موفق باشی.

  2. حسن says:

    یه چیزی یادم رفت. این ایشو ترکرها که تو سایت‌های مختلف هستن چی‌ان؟ بیشتر به انجمن شبیه‌ان، که سوال می‌پرسی و جواب می‌گیری…

  3. سلام
    خداقوت دوست عزیز
    خسته نباشی
    انشاءالله همیشه وبت پروپیمون باشه
    لطفابه وبلاگ منم یه سری بزن
    من کلکسیونی دارم که بیش از1300مقاله وتحقیق رایگان روگردآوری کردم
    منتظرحضورت هستم
    یاعلی

  4. نوید says:

    سلام ، می خواستم بدونم شما از جیرا ی کرک شده استفاده می کنید و در صورت مثبت بودن جواب آیا می شود در اختیار دیگران قرار دهید؟

  5. والا در مورد جیرا و سایر موارد باید بگم تا اونجا که من اطلاع دارم باید کرک شده باشه. اما چون جیرا و سورس اون متعلق به شرکتی هستن که من اونجا مشغول بکار هستم و قاعدتا منابعی که روی سیستم ها نصب میشه با مسولیت شرکت هستش .
    در مورد کرک جیرا هم والا اگر پیداش کردی سلامش رو به من هم برسون

  6. سيب says:

    سلام
    چطور ميشه براي ايشوتركر برنامه نوشت؟
    اصلا يعني چي
    استاد من. براي پروزه اين موضوع را به من داده و من گيج گيجم

  7. سيب says:

    ?

  8. با سلام دوست عزیز
    متاسفانه پرسش شما خیلی خیلی گنگ و نامفهوم است

    چظور می شود یک برنامه ايشو ترکر نوشت

    با اينکه

    چطور برای یک برنامه ایشو ترکر یک افزونه بنویسیم

    کاملا متفاوت است

    دقت کنید که برای یک برنامه نمی توان برنامه دیگری نوشت به این مفهوم که

    چطور ميشه براي ايشوتركر برنامه نوشت؟

    شکل صحیح این پرسش یکي از حالات بالا است که برای پاسخ به هر کدام پاسخ متفاوتی هست

    در مورد نوشتن افزونه ربای یک برنامه باید به مستندات آن برنامه مراجعه کنید

    و برای نوشتن یک ایشو ترکر باید ابتدا نیاز سنجی کرده و با استفاده از یکی از روش های پیاده سازی نرم افزار شروعبه پیاده سازی نمایید

    با سپاس حاجلو

  9. سيب says:

    از راهنمايي تان ممنون

  10. ايمان says:

    ضمن تشكر از حسن توجه شما
    چندين سئوال از شما داشتم
    من در حال حاضر در شركت خود به صورت حرفه اي كليه پروژه ها به كمك جيرا نسخه 3 استفاده مي كنيم
    مي خواهم بدانم آيا نسخه 4 كرك شده در حال حاضر وجود دارد
    دوما چگونه مي توان تسك هاي كه كلوز شده است را ويرايش كرد
    با تشكر
    محمدي

  11. unKnown! says:

    سلام
    کرک نسخه 4 در اینترنت موجود است. و بر روی نسخ 5 هم تست شده است

  12. Refugia says:

    Superb, what a blog it is! This webpage presents valuable information to
    us, keep it up.

  13. Pingback: ‫‫جیرا – Jira – افشار محبی

Leave a comment