در طراحی لوگوی یک شرکت کامپیوتری به چه نکاتی باید دقت کرد

عموما در ایران، شرکت های ( کامپوتری ) به چند دسته اصلی تقسیم می شوند. شرکت های نرم افزاری – شرکت های سخت افزاری – شرکت های مشاوره‌ای – شرکت های خدماتی – شرکت های ارائه کننده خدمات شبکه و چند دسته دیگر. چیزی که در این بین خیلی توجه من رو به خودش جلب کرده، نوع طراحی لوگوی این شرکت هاست.فعلا در اینجای کار ، نمی خوام بحث زیبایی شناختی قضیه رو مطرح کنم و بگم که این مارک زیبا هست یا نه، در این مطلب بیشتر در مورد نکاتی که یک لوگو باید داشته باشه اشاره می کنم.

یک لوگوی شرکت باید کاملا معرف نوع کار و دیدگاه مدیران شرکت باشه، بطوری که با اولین نگاه هم شرکت رو معرفی کنه و هم به اشخاص ( مشتری ها ) بفهمونه که دید شرکت چی هست ( توجه کنید که لوگوی شرکت با لوگوی محصول متفاوت هست واینجا بحث ما لوگوی شرکت هست نه محصول ). به این منظور خیلی از شرکت های بزرگ کامپیوتری دنیا، بخصوص در ایالات متحده، برای معرفی خودشون از تایپوگرافی – Typography  – استفاده می کنن ( تایپوگرافی روشی در طراحی هست که با نگارش همراهه به این معنی که شما با نوشتن یک متن چیزی رو معرفی می کنید ) از این دسته شرکت ها میشه به شرکت های مایکروسافت – دل – آی.بی-ام – اِی.ام.دی – اچ.پی – اینتل و بسیاری شرکت های دیگر اشاره کرد.

AMD Logo

AMD Logo

HP Logo

HP Logo

Dell Logo

Dell Logo

Microsoft Logo

Microsoft Logo

Intel Logo

Intel Logo

IBM Logo

IBM Logo

روش دیگر در طراحی لوگوی شرکت ها، استفاده از یک شیء هست که هم معرف نام شرکت باشه و هم معرف کار شرکت. معمولا انتخاب این آبجکت بسیار مشکله مثلا اینکه یک شیء چه ربطی می تونه با نام شرکت و بخصوص کار شرکت داشته باشه و مباحثی از این قبیل انتخاب یک شیء رو بسیار مشکل میکنه، از شرکت هایی که از این دیدگاه استفاده می کنن میشه به اپل ( انتخاب سیب نقره ای ( که این رنگ به عنوان سمبل دیجیتال بودن انتخاب شده ) ) – رد هت ( انتخاب کلاه قرمز به عنوان نشانه ) بیشتر شرکت های هواپیمایی (انتخاب پرنده های مختلف به عنوان سمبل ) – سیسکو ( انتخاب سیگنال به عنوان سمبل شبکه ) – ان.وی.دیا ( انتخاب یک چشم به عنوان سمبل دید خوب ) و بسیاری دیگر اشاره کرد.

Cisco Logo

Cisco Logo

Apple Logo

Apple Logo

nVidia Logo

nVidia Logo

خیلی از شرکت ها از سمبل های بسیار بسیار ساده استفاده می کنن به حدی که اون سمبل بتونه جامعیت و دید کامل شرکت رو بیان کنه، از این دسته میشه به نشنال جئوگرافیک ( انتخاب یک مستطیل زرد رنگ ) – ادوبی ( انتخاب یک حرف اِی بزرگ انگلیسی به عنوان حرف آغازین شرکت ) – ای.اِی. گیمز ( دو حرف ای و اِی به عنوان دو حرف اغازین شرکت ) و بسیاری دیگر اشاره کرد.

National Geographic Logo

National Geographic Logo

Adobe Logo

Adobe Logo

 

متاسفانه به علت کمبود وقت به انواع دیگر نمی توان اشاره کرد. توصیه می کنم در طراحی لوگوی یک شرکت از تایپوگرافی استفاده کنید که بخصوص در زبان فارسی اساتید بسیار برجسته ای در این زمینه کار می کنن و می تونن شرکت شما رو در میان سایر شرکت ها برجسته تر کنن. خود من کمتر شرکت ایرانی رو دیدم که  صرفا اسم شرکتش رو بنویسه و اکثرا از یک سمبل که معمولا کاملا بی ربط هست استفاده می کنن نمونه هاش هم اون قدر زیاده که احتیاج به اشاره کردن نداره .

در حال حاضر هزینه طراحی لوگو یک میلیون تومان هست . و خیلی از شرکت ها برای اینکه این هزینه رو نپردازن خودشون یک چیزی درست میکنن که بشه مثلا لوگو و یا به کسی که فتوشاپ بلده میگن یک طرح فلان جوری بزن بعد ۲۰ هزار تومن بهش میدن و میشه لوگو، خیلی ها هم میرن میدان انقلاب و از بین یک دو جیب لوگو که سی دی فروش ها دارن یکی رو انتخاب می کنن و یا خود اونها در عرض پنج دقیقه چند تا شکل میزارن کنار هم و میشه لوگوی شرکت . من تا حالا شرکتی رو ندیدم که برای یک تایپوگرافی یک میلیون هزینه کنه. امیدوارم روزی بیاد که طراح های لوگوهای شرکت های ما هم قابل تعریف کردن بشه .

3 Responses to در طراحی لوگوی یک شرکت کامپیوتری به چه نکاتی باید دقت کرد

  1. البته شرکت هایی هم هستندکه آب حوض هم می کشند ، یعنی همه کارهایی که توی دسته بندی هات گفتی رو با هم انجام میدن :)
    خیلی چیزها توی اقتصاد ما تعریف شده نیست ، یا بهتر بگم تو فرهنگ اقتصادی ما تعریف نشده ! خیلی کارها میشه کرد ولی ایران اصلا فضای خوبی نداره برای کار کردن در شرایط ایده آل ! دلایل خیلی بیشتری هم میشه گفت
    ولی در کل خوبه که هر شرکتی لوگوی خاص خودش رو داشته باشه ، شادی تا چند سال دیگه شرکت ها وقتی قدرتمند تر شدند و تونستند وارد بازار جهانی به معنای واقعی بشن به فکر این بیفتن

  2. mahdi says:

    ma ye sherkate bazargani hastim k dar zamineyeh daryaii va havayi kar anjam midahim. ba tavajoh be zamineh kari va esme sherkat(joule) darkhaste tarhi logo daram

  3. leila says:

    جهت طراحی لوگو می توانید از طریق ایمیل من درخواست نماییدelena_mehrana@yahoo.com

Leave a comment